dinsdag 1 april 2014

Goede voornemens volhouden

Het eerste kwartaal van het jaar is alweer om. Een mooi moment om terug te kijken op onze goede voornemens. Persoonlijk ben ik ervan afgestapt om met oud en nieuw goede voornemens te maken. Ik doe het liever het hele jaar door. Een aantal van mijn voornemens werken (sporten houd ik vol hoewel er soms weken zijn dat ik wat weinig ga). En met één voornemen heb ik meer last. Op de één of andere manier lukt het me maar niet om 's avonds eerder naar bed te gaan. Hoe komt dat toch? Ik zou toch moeten weten hoe ik het voor elkaar krijg?

Ken je dat? Je neemt je voor om te stoppen met roken, af te vallen, te sporten of wat dan ook en dat gaat goed: een uur, een dag (of twee) of zelfs een paar weken en dan verval je weer in je oude patroon. Hoe komt dat toch? Er wordt veel gezegd dat het aan je motivatie ligt, dat je geen goede strategie hebt, of dat je niet genoeg wilskracht hebt.

De oorzaak ligt echter veel dieper. Gelukkig: dat betekent dat je niet zwak bent (en ik ook niet) en dat je geen gebrek aan wilskracht hebt. Het heeft namelijk te maken met onbewuste waarden, overtuigingen, ideeën over wie je bent en met iets dat je hebt meegemaakt (en wat je niet meer weet) of iets dat uit het gezin van herkomst komt. Zo kan het zijn dat je onbewust de overtuiging hebt dat je dik moet zijn om jezelf te beschermen. Dat je niet kunt stoppen met roken omdat je de overtuiging hebt dat dit moeilijk is. Of dat je op een niet zo versterkende manier probeert alles uit het leven te halen omdat je dit (onbewust) ook voor iemand anders doet.

Het kan tijd en reflectie kosten om de werkelijke oorzaak van jouw gedrag te ontdekken (soms gaat het heel snel). Maar het is de moeite waard: je hoeft dan geen uitputtingsslag met jezelf te leveren om je gedrag te veranderen. Dat gaat dan een stuk makkelijker of soms zelfs automatisch.

Als ik naar mezelf kijk weet ik dus nog steeds niet wat de oorzaak is van mijn te late naar bed gaan. Ik weet wanneer het begonnen is, dat wel. En misschien heb ik iemand anders nodig om me te helpen zoeken zodat ik het patroon kan doorbreken. Wie weet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten