vrijdag 17 februari 2012

Op weg naar secretaresse 2.0

Zoals ik vorige keer eindigde: ik had overleg met de directiesecretaresse voor wie ik was ingevallen over een opleiding om mijn kennis uit te breiden en te verdiepen. Ik besloot toen een opleiding managementassistente te doen. Een schriftelijke cursus van 9 maanden bij het LOI met 10 uur studiebelasting per week. Op dat moment kreeg ik een vaste baan voor 27 uur in de week. Met ook twee kinderen dus best een investering in tijd. De vakken die in het pakket zaten, trokken me echter: marketing, communicatie, boekhouden, bedrijfseconomie, management, recht. Een stevige bodem voor de 'nieuwe' secretaresse. Helaas was de combinatie toch echt te veel. Het onderdeel recht heb ik dus nooit gedaan en van bedrijfseconomie slechts de helft. De andere vakken wel en die hebben me veel inzicht gegeven. Vooral het boekhouden kwam goed van pas in mijn nieuwe baan. Ik deed er ook orderadministratie. Eerst op een eigen ontworpen pakket (nee, niet door mij ontworpen, maar door iemand die wel iets van databases wist) en later in Grote Beer (onderdeel van Exact).Het werken in WP veranderde. Eerst was er nog de versie 7 (was dit dezelfde versie die Corel heette??). Hierin kon je echte plaatjes plakken en het had de mogelijkheden die Word ook heeft. Alleen bleek op een gegeven moment dat WP het toch ging verliezen van Word. De meeste bedrijven werkten met Word en de weinige bedrijven die nog met WP werkten, stapten over. Het pakket Microsoft Office had zijn intrede gedaan. En zo veranderde niet alleen de mogelijkheid van werken met tekst, maar ook advertenties, presentaties en allerlei andere zaken konden steeds gemakkelijker worden gemaakt. De ontwikkeling van de kopieermachine en de intrede van de scanner deden de rest.

Ook het bedrijf waar ik werkte stapte over naar Office. Het wende snel, maar omdat ik alle ins en outs wilde weten, deed ik een cursus Word intro en expert. Daar leerde ik met sjablonen werken, met macro's en met een aantal andere niet voor de hand liggende onderdelen. Ik was tenslotte nog steeds op zoek naar manieren om efficienter te werken.
Met al de ontwikkelingen die werk als correspondentie, verslaglegging e.d. sneller en gemakkelijker maakten, kwam er natuurlijk steeds meer tijd vrij voor andere zaken. Daarnaast zijn de secretaresses de laatste 20 jaar steeds mondiger geworden. De proactieve secretaresse was geboren. De informatievoorziening speciaal gericht op secretaresses heeft daar ook aan bijgedragen. Met de komst van Management Support Magazine, eerst als maandelijks blad en later ook als website, kwam er veel extra informatie vrij: informatie over Word, Excel en Powerpoint, nieuwe spelling, het organiseren van zakenreizen en personeelsevenementen, het kwam allemaal uitgebreid aan bod. Ik maakte er in ieder geval dankbaar gebruik van. En toch moest er meer mogelijk zijn, zeker omdat het werk veranderde. Dat maakte dat ik me enthousiast inschreef voor de opleiding NIMA-A. Marketing vond ik leuk . . . . . dacht ik. Het viel wel tegen. Het onderdeel publiciteit was inderdaad leuk. Alle droge theorie en cijfermatige benaderingen lagen me niet. Ik heb wel braaf de opleiding afgemaakt en huiswerk gedaan, maar om ook nog alle definities en aanduidingen uit mijn hoofd te leren, zag ik niet zitten. Ik heb dus afgezien van het examen. Bovendien was het veel werk voor een (inmiddels) alleenstaande moeder met twee kinderen.
Ja, een paar jaar eerder was ik gescheiden en ik merkte dat ik niet lekker in mijn vel zat. Ik ben toen begonnen met het volgen van een paar workshops en cursussen persoonlijke ontwikkeling. Door me hiermee bezig te houden, ging het beter met mij en .... ik ging ook beter functioneren in mijn werk. Kreeg weer plezier in het leven. Maar daarover volgende keer meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten