dinsdag 14 februari 2012

Van secretaresse 0.1 naar 1.0

Allereerst moet ik even een stapje terug aan het einde van mijn eerste blog. Dat krijg je als je aan het schrijven slaat. Er komt steeds meer terug. Ik schreef dat ik er 3 jaar tussenuit ging. Dat was mijn tweede break. De eerste stop duurde (achteraf gelukkig) maar anderhalf jaar. Ik was zwanger van mijn eerste en had een jaar waarin ik geen inkomen mocht hebben vanwege een premie-koopwoning. Zoals ik al schreef, heb ik nog net aan de nieuw aangeschafte computer mogen ruiken. Na die anderhalf jaar ging ik weer aan het werk. Om er weer in te komen, volgde ik via Randstad uitzendbureau eerst een cursus tekstverwerken. 3 ochtenden werken op een Philips apparaat. Natuurlijk kwam ik bij mijn eerste uitzendklus werken bij een bedrijf waar ze een computer hadden van een ander merk. Leuk. De eerste WP versie. Om te kunnen werken moesten er twee floppies in het apparaat worden gestopt. Eén als programma en één als werkstation. Opstarten? Een paar handelingen uitvoeren om van schrijfstation te wisselen en dan kreeg je een zwart beeld met gele letters. Er waren wel wat standaard codes om te leren en er was niet veel meer mogelijk dan tekstverwerking. Ja, er zaten wel een paar 'plaatjes' in. Die leken niet echt ergens op. En af en toe met opslaan gebeurden er wonderlijke dingen. Wat ook veranderd was, waren de kopieermachines. De 'natte' rollen hadden plaatsgemaakt voor machines waar gewoon A4-tjes in konden. En de telex werd definitief vervangen door de fax.
In die tijd werkte je als uitzendkracht nog vaak een korte tijd bij bedrijven. Een paar weken hier, een paar weken daar. Zo ook ik. Na drie weken was de klus klaar en verhuisde ik naar een ander bedrijf. Met weer een andere computer. Na het heftig bestuderen van de gebruiksaanwijzing gedurende een ruime ochtend, kon ik aan het werk. Zo volgden er nog een paar kortere banen, met wisselende soorten computers. Totdat ik voor een half jaar werk kreeg bij een kantoor met, jawel, de enige echte Rank Xerox tekstverwerker. Een gigantisch apparaat dat je kon bedienen door een fikse hoeveelheid codes te leren. Het heeft me twee dagen gekost om de gebruiksaanwijzing (die gelijk een soort van cursus was) door te nemen en alle codes te leren. Gelukkig was daar tijd voor omdat degene voor wie ik zou invallen nog aanwezig was om me in te werken. Ik heb daar een goede tijd gehad. En na het half jaar ben ik nog een half jaar part-time gebleven. Ook na deze tijd heb ik nog een aantal uitzendbanen gehad. En toen was het volgende jaar daar dat ik geen inkomen mocht hebben en ja, ik was weer zwanger.

Nu volgde inderdaad de pauze van geen 3 maar 4 jaar. Het feit dat ik geleerd had met verschillende programma's te werken, maakte dat ik daar ook niet bang voor was. Ik durfde knoppen in te drukken, dingen uit te proberen en zocht (en zoek) naar mogelijkheden om efficiënter te werken. En na mijn eerste pauze, die ik uiteindelijk goed had ingehaald, had ik ook wel het vertrouwen dat ik ook deze keer wel weer zou kunnen aanhaken.

Toch was die pauze van 4 jaar best lang. Pas toen mijn jongste naar de basisschool ging, startte ik weer met kantoorwerk. Dus met opgeheven hoofd opnieuw naar het uitzendbureau, waar ik een paar langere tijdelijke banen kreeg. Er was intussen het één en ander veranderd. En gelukkig had ik nu wel de basis van de verschillende tekstverwerkingsprogramma's uit de vorige periode. Het tijdperk WP 5.1 en 6.0 was aangebroken. Met iets meer mogelijkheden in het programma, zoals tabellen, grafieken en plaatjes.

Bij mijn laatste opdracht leerde ik niet alleen met deze nieuwe versies werken, maar ik leerde nog meer: de werkzaamheden waren aan het veranderen. Daar waar al mijn vorige banen meer uitvoerend waren geweest (brieven, verslagen, offertes, archief, organiseren van datgene wat werd opgedragen), werd er nu meer gevraagd. Meer meedenken, meer zelfstandig afhandelen. Zoals de post, correspondentie en ook meer organisatorische zaken. Overleg met de directiesecretaresse voor wie ik was ingevallen tijdens mijn laatste invalbaan leerde dat het wel handig zou zijn als ik wat aan bijscholing zou doen als ik hierin wilde meegroeien. Ik had geen echte secretaresseopleiding. Wel handelscorrespondentie in drie talen (inclusief Nederlands), steno in drie talen (wat inmiddels niet meer gebruikt werd) en een ruime ervaring met veel tekstverwerkingsprogramma's.
De grote vraag was dus: wat ga ik doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten