Soms loopt het niet zoals je verwacht in het leven. En wat doe je dan?
In november 2008 vertrok ik naar Australië om daar een visum aan te vragen. Helaas brak daar op dat moment de crisis uit en mijn partner kreeg geen opdracht. En dat betekende voor mij geen visumaanvraag. In januari 2009 kwamen we terug. Van +30 gr. naar -10 gr. C. En natuurlijk wel wat gedesillusioneerd. Gelukkig had ik mijn huis nog gewoon aangehouden, dus hadden we een dak boven ons hoofd. Nu moest er wel weer snel brood op de plank, dus een baan gezocht. Liever had ik mijn eigen bedrijf opgestart, maar het kost tijd om daar een inkomen mee te krijgen waar je van kunt leven.
Soms loopt het niet zoals je verwacht en pakt het toch goed uit!
Ik vond al snel een nieuwe baan als bureaumanager bij het Platform Zelfstandig Ondernemers voor 32 uur per week. Dat was natuurlijk een geluk bij een ongeluk. Er kwamen hier namelijk allerlei vragen over ondernemerschap voorbij waar ik veel van geleerd heb. De baan zelf viel eerst een beetje tegen. Ledenadministratie, website bijhouden, bestuursvergaderingen en heel veel e-mails. Ik had tijd over. Nadat ik van alles had opgeruimd begon ik het wat saai te vinden. Dat was helaas al na een maand.
Hoe ga je om met jezelf als je niet datgene doet wat je echt wilt? Juist. Dan zoek je naar werk dat je leuk vindt. Ik weet niet of dat voor iedereen logisch is, maar voor mij wel. En ik kan het iedereen aanraden. Gelukkig was er nog wel iets te doen wat leuk was. Workshops. Zo af en toe werden er nuttige workshops voor de leden georganiseerd. En ik bood aan de organisatie hiervan over te nemen. Dat was leuk. En zo plande ik niet 'zo af en toe' een workshop, maar elke maand. De aanbiedingen voor workshops kwamen binnen en ik zocht naar leuke onderwerpen. Vervolgens een stukje schrijven voor op de website, aanmeldingsformulier maken etc. En natuurlijk zelf de workshop bijwonen. Dat was het leukste, want de workshops waren leerzaam. Omgaan met LinkedIn, Twitter, netwerken, snellezen (erg aan te bevelen!), samenwerken en nog veel meer. Daarnaast waren er de vragen van de leden, waar ik steeds meer inzicht in kreeg. Daardoor kreeg ik het natuurlijk ook weer drukker, iets wat ik prettig vind omdat ik onder druk het beste presteer.
In mijn vrije tijd was ik aan het werk met training en coaching. Dit gaf me kracht en inspiratie. Dat had ik ook nodig, want mijn relatie was inmiddels stukgelopen. Halverwege 2010 ging ik een halve dag minder werken. En toen, niet lang daarna, kwam het bericht: er moest worden gereorganiseerd en in mijn plaats kwam een 'minder zware' medewerker. Mijn contract werd niet verlengd. Eerst schrok ik wel even, maar het duurde slechts een minuut tot het tot me doordrong dat ik nu de mogelijkheid had me vol op mijn eigen bedrijfje te storten. Dan moest ik nu wel aan de slag om iets te doen met alles wat ik geleerd had over zelfstandig ondernemerschap. Want alleen goed zijn in wat je doet is niet voldoende om genoeg cliënten te vinden.
Eigenlijk is het net als het vinden van nieuw werk: als je je niet inzet om een goed CV en een motiverende brief te maken en aktief naar werk te zoeken, zal het niet zo snel lukken als wanneer je dit wel doet. En natuurlijk is dat ook zo met het soort werk dat je wilt. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur. En ook verschillende afdelingen hebben weer andere dingen nodig. Waar zit je het beste op je plek? Dan moet je weten wat je leuk vindt. Wat is belangrijk voor je qua personen, sfeer en mentaliteit. Kun je je voorstellen dat veel secretaresses wel eens op een plek hebben gezeten waar ze zich niet 'thuis' voelden?
Zo is het ook als ondernemer: coachen is een omvangrijk iets. Wie wilde ik dus coachen? En in wat wilde ik specialiseren? En zo begon de zoektocht naar mijn doelgroep en passie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten